تبلیغات
وبلاگicon
ازدواج موقت - سوال و پاسخ
تاریخ : پنجشنبه 22 تیر 1391 | 07:25 ق.ظ | نویسنده : صادق

آیا ازدواج متعه مورد قبول و پذیرش بزرگانى از اهل سنت بوده است؟



جواب: بلى ، از آن جمله: 



الف - ابن جریج اموى شیخ بخارى كه اهل سنت نسبت به ثقه بودنش اجماع دارند و همه صحاح سته از او حدیث نقل می كنند ، شصت و یا هفتاد و بلكه نود زنِ متعه داشت. 



 ذهبى مى گوید: «هو أحد الأعلام الثقات . . و هو مجمع على ثقته مع كونه تزوّج نحواً من سبعین امرأة نكاح متعة كان یرى الرخصة فی ذلك و كان فقیه أهل مكة فی زمانه» . میزان الاعتدال ،ج2، ص659 ؛ تهذیب التهذیب ،ج6 ، ص360.



«ابن جریج یكى از عالمان مورد وثوق و وثاقت او مورد اتفاق اهل سنت است . ضمن اینكه او هفتاد زن متعه - نكاح موقت داشت . نظر او رخصت و جواز نكاح موقت بود . او فقیه اهل مكه در زمان خود بود .»



ب - بزرگان صحابه ، چون عبداللّه بن عباس ، جابر بن عبداللّه انصارى ، عمران بن حصین ، ابو سعید خدرى وامیر مؤمنان على( ع ) ، این عمل را جایز مى دانستند.



ج - خود عمربن خطاب با صراحت مى گوید: «كانتا عَلى عهد رسول اللّه و أنا اُحَرِّمهما وَ اُعاقب علیهما».



« دو چیز در زمان پیامبر ( ص ) حلال بوده ولى من آن را تحریم و بر آن تعیین عقوبت مى كنم». 



چنانكه قوشچى در شرح تجرید ، صفحه 484 ، این جمله را از او آورده و تحلیل و توجیه شگفتى كرده است! 



د - در تاریخ طبرى ج2 ، ص 579. آمده است كه این نهى از عمر بوده و عمران بن سواده بر او وارد شده و ناراحتى و اعتراض مردم به عمر درباره منع از متعه و چند خبر دیگر را به آگاهى او رسانده است.



ه' خود عمربن خطاب در هیچ موردى اشاره به این معنا ندارد كه پیامبر( ص ) منع و یا نهى و یا تحریم كرده است ، بلكه مى گوید : «أَنَا اُحَرِّمُهُما . . .».



و - تنها روایتى - به تعبیر آنان صحیحه كه به آن استناد مى كنند كه پیامبر( ص ) متعه را تحریم كرده ، همان حدیث سبره است و او اصلاً معروف و شناخته شده نیست و در هیچ كتاب رجالى - خارج از روایتى كه نقل كرده سخنى از او به میان نیاورده اند .