تبلیغات
وبلاگicon
ازدواج موقت - اقرار
تاریخ : پنجشنبه 22 تیر 1391 | 06:05 ق.ظ | نویسنده : صادق
اقرار عمر دیگری از عمر در مورد عدم نسخ آیه متعه توسط رسول خدا:

 همچنین روایتی که عمران بن سوادة از عمر نقل می کند صریح در عدم نسخ متعه است ؛ بلکه آن را اجتهاد عمر می داند :


 

عیسى بن یزید بن دأب عن عبدالرحمن بن أبی زید عن عمران بن سوادة قال صلیت الصبح مع عمر فقرأ سبحان وسورة معها ثم انصرف وقمت معه فقال أحاجة قلت حاجة قال فالحق قال فلحقت فلما دخل أذن لی فإذا هو على سریر لیس فوقه شیء فقلت نصیحة فقال مرحبا بالناصح غدوا وعشیا قلت عابت أمتك منك أربعا قال فوضع رأس درته فی ذقنه ووضع أسفلها على فخذه ثم قال هات قلت ذكروا أنك حرمت العمرة فی أشهر الحج ولم یفعل ذلك رسول الله ولا أبو بكر رضی الله عنه وهی حلال قال هی حلال لو أنهم اعتمروا فی أشهر الحج رأوها مجزیة من حجهم فكانت قائبة قوب عامها فقرع حجهم وهو بهاء من بهاء الله وقد أصبت قلت وذكروا أنك حرمت متعة النساء وقد كانت رخصة من الله نستمتع بقبضة ونفارق عن ثلاث قال إن رسول الله أحلها فی زمان ضرورة ثم رجع الناس إلى السعة ثم لم أعلم أحدا من المسلمین عمل بها ولا عاد إلیها فالآن من شاء نكح بقبضة وفارق عن ثلاث بطلاق وقد أصبت

 عمران بن سواده گفت: نماز صبح را با عمر خواندیم و عمر سوره اِسراء و سوره دیگری را همراه آن خواند و آنگاه منصرف شد. من با او برخاستم. رو به من كرد و گفت: آیا كاری داری ؟ گفتم: آری. گفت: پس با من بیا. وقتی داخل خانه شد ، بر روی تخت قرار گرفت در حالی كه چیزی رویش نبود. گفتم: نصیحتی دارم ، گفت: نصیحت كننده ( خیرخواه ) صبح و شب ، خوش می&rlmآید ، گفتم: امّت چهار اشكال به تو دارند.


 عمر سرِ تازیانه&rlmاش را در چانه&rlmاش و انتهای آن را بر رانش قرار داد و گفت: ادامه بده!


 گفتم: می&rlmگویند كه تو : در ماه&rlm های حج ، عمره را تحریم كرده&rlmای در حالی كه پیامبرصلی الله علیه وآله و ابوبكر چنین نگفته&rlmاند و این كار حلال است... .


 متعه زنان را حرام كرده&rlmای ، در حالی كه خداوند آن را مجاز شناخته است. ما با یك مشت ( خرما و... ) متعه می&rlmكردیم و با سه مشت نیز جدا می&rlmشدیم.


 عمر گفت: رسول خداصلی الله علیه وآله به خاطر زمانِ ضرورت و اضطرار ، آن را حلال شمرد اما اكنون مردم به راحتی و توانگری رسیده&rlmاند و دیگر كسی از مسلمانان را نمی&rlmشناسم كه به آن عمل كند و به متعه برگردد. اكنون هر كسی می&rlmتواند با مشتی ( خرما و... ) ازدواج ( دائم ) كند و می&rlmتواند با سه مشت نیز آن را طلاق دهد ( و دیگر از متعه دست برداشته&rlmاند ) و نظر من درست بوده است .


  تاریخ الطبری ج2 ص 579 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت


 پس دیگر جایی برای ادعای نسخ باقی نمی ماند ؛ زیرا خود عمر هم نسخ این آیه را قبول ندارد .