تبلیغات
وبلاگicon
ازدواج موقت - آیات و روایاتی در زمینه ی حرمت استمناء
تاریخ : چهارشنبه 15 شهریور 1391 | 08:12 ب.ظ | نویسنده : صادق
در زمینه حرمت استمنا و خودارضایى روایات متعددى است.

از امام صادق (علیه السلام) درباره استمنا پرسش شد. حضرت فرمود: گناهى بزرگ است، خداوند در کتاب خود از این عمل نهی فرموده است. کسى که به چنین عملى دست می‏زند، گویى با خود ازدواج کرده است و اگر از کار وى آگاه مى‏شدم با وى غذا نمى خوردم. سؤال کننده پرسید: منبع این سخن از کتاب خدا کجاست؟ حضرت فرمود: در آیه {فمن ابتغى وراء ذلک فاولئک هم العادون مؤمنون، 7)}مُراد از وراء ذلک استمناء مى‏باشد.
وسایل الشیعه، ج 28، ص 364.


حرمت خودارضایی در آیات و روایات:
خداوند در سوره مؤمنون می فرماید یکی از ویژگی های انسان های مؤمن این است که در مسائل جنسی خودشان را از آلوده شدن به گناه حفظ می کنند و صرفا از طریق ازدواج غریزه جنسی خود را ارضا می کند سپس می فرماید هر کس از غیر مسیر ازدواج غریزه جنسی خودش را ارضا کند از تجاوز کاران است «الذین هم لفروجهم حافظون . الا علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم فانهم غیر ملومین . فمن ابتغاء وراء ذلک فاولئک هم العادون » و عمل استمنا مشمول آیه 7 سوره مؤمنون می شود که می فرماید هر کسی غیر از این طریق را (جهت بهره گیری جنسی) طلب کند تجاوزگر است».


علاوه بر این در سخنان  معصومین(علیهم السلام) نیز از عمل استمنا به زشتی یاد شده و مورد نهی قرار گرفته است که در اینجا به احادیثی از پیامبر(صلی الله علیه  وآله وسلم) و امام صادق(علیه السلام) اشاره می کنیم:
1. امام صادق(
علیه السلام): روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمى‏کند و از چشم خدا مى‏افتد. (میزان الحکمه، ح 18749)


2. رسول خدا(ص): لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا. (همان، ح 18748)

3. رسول خدا(
صلی الله علیه  وآله وسلم): کسى که خودارضایى مى‏کند، ملعون است.(همان، ح 18751)

4. امام صادق(
علیه السلام): خودارضایى گناه بزرگى است که خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است.(همان، ح 18750)

5. امام صادق(
علیه السلام): براى کسى که خودارضایى کند در قیامت عذاب دردناکى در نظر گرفته شده است. (همان، ح 18749)

علاوه این عمل شیطانی است که خداوند نهی کرده که از شیطان تبعیت کنیم و فرموده:لا تعبد و الشیطان
 ائمه دین علیهم السلام مفسران قرآن و تبیین کنندگان مراد واقعی آیات الهی هستند.
هر چه در قرآن صریحا نیامده در کلام ایشان مطرح شده است.
احادیث هم این طور نیست که همگی تحریف شده باشند معیارهائی برای تشخیص صحیح از غیر صحیح وجود دارد اگر سند بعضی از روایات محکم و قوی نباشد دلیل بر این نیست که هزاران روایت که در کتب معتبر آمده غیر قابل اعتماد باشند.

عملی که از نظر پزشکی و علوم روز هم مردود و مذموم است و مشکلات فراوانی را به دنبال می آورد و در روایات هم مورد نهی قرار گرفته و پیامبر (
صلی الله علیه  وآله وسلم) قاعل آن را ملعون نامیده تردیدی درقبح این عمل وجود ندارد. (بحارالانوار، ج 104، ص 30، روایت 1 و 2)

کبیره بودن:

به طور قطع خود ارضایی یکی از گناهان است . در این زمینه برخی از عالمان دینی و اخلاقی نسبت به کبیره بودن آن نیزتاکید نموده اند. از میان ایشان خصوصا مرحوم شهید آیه الله دستغیب در کتاب خویش گناهان کبیره فصلی را گشوده و بر بزرگی آن تاکید نموده است .

از نظر شرعی، ملاک کبیره بودن یک عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار می باشد. در این زمینه امام صادق (
علیه السلام) و در ضمن روایتی از عذابی دردناک برای فاعل آن خبر داده است. آن حضرت(علیه السلام) فرموده است: «سه دسته از مردمان اند که خدای متعال در روز قیامت به ایشان نگاه رحمت نمی افکند، آنها را تذکیه نمی نماید و عذابی دردناک برای ایشان فراهم نموده است: کسی که موی سپید خود را می کند، کسی که با خود نکاح (استمناء) می نماید و کسی که مفعول واقع می شود».

به فرض صغیره بودن گناه خود ارضایی در صورت عدم تکرار، ملاک دیگر کبیره بودن گناه، تکرار و به تعبیر روایات اصرار بر آن است ، به همین دلیل چون به طور معمول، خود ارضایی، در افرادی که به آن گرفتارند ، به صورت عادت و اعتیاد در می آید ، تبدبل به گناه کبیره می شود.

برگرفته از پرسمان



طبقه بندی: خودارضایی، احادیث، دانستنی ها،